Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

donderdag 3 februari 2011

Zelf een game maken met KODU

Microsoft is de ontwikkelaar van Kodu; een stukje software waarmee je zelf games kunt maken. Het is een zeer eenvoudig programma waar veel kinderen mee overweg kunnen. Je hebt er absoluut geen enkele programmeer ervaring voor nodig, het is gebaseerd op zeer eenvoudige principes met eenvoudige menu's met duidelijke icoontjes en teksten. Ik heb er zelf nog geen game mee gemaakt, maar ik heb er wel een aantal leerlingen achter gezet. Logischerwijs zijn dat de kinderen die wat extra uitdaging kunnen gebruiken.

Creatief medium
Zoals de website zelf vermeld; 'programming as creative medium'. Mooi gesproken en het klopt! Er vallen met dit programma een aantal puzzelstukjes op hun plek. Te beginnen met het creatieve aspect. De twee jongens die ermee gewerkt hebben zijn beide zeer creatief, al komt dat er tijdens de lessen handvaardigheid niet echt uit. De opdracht spreekt ze niet aan of ze zien er geen uitdaging in, het maken van je eigen game zorgt wel voor de juiste drive. Het programmeren van een eigen game start met een creatief proces; het bedenken van je wereld, welke objecten plaats ik daarin en welke functies hebben de verschillende objecten, wat is het doel van de game, wat zijn de spelregels, enz enz. De terrain editor is zeer eenvoudig te bedienen wat maakt dat je snel een begin van je game hebt.



Engels
Ten tweede komt er een stuk Engelse taal aan te pas waar je toch wel even voor moet gaan zitten. Echter, voor deze jongens geen enkel probleem. Ze hebben snel in de gaten waar het over gaat en snappen de betekenis van de woorden uit de context. De icoontjes zorgen ook voor verduidelijking van de acties.
Ook het logisch nadenken wordt op de proef gesteld. Het echte programmeren van de game werkt volgens het als-dan principe. Of zoals het programma stelt; when-do. Alle objecten personen, spelers moeten volgens dit principe hun rol gaan krijgen in de game. Mooi moment was de eerste test waarbij de speler ingesteld was om naar links te gaan als je op de linker pijltoets drukt. Toch enigszins verrast toen de speler niet naar rechts ging bij het klikken op de rechtermuisknop.

Samenwerking
Tevens komt er een stuk samenwerking aan te pas. Toch jammer dat er altijd maar 1 muis aan de computer vast zit, want bij 2 muizen zou het proces wel versneld worden. Denk aan een google docs, maar dan in KODU. Er is constant overleg tussen wat waar moet en met welke functionaliteiten.

Programmeren volgens het when-do principe

Tot slot
Al met al een mooi programma waarbij een aantal leerlingen uit mijn klas volledig mee weglopen en zeer gemotiveerd aan de slag gaan. Welke onderwijskundige doelen er gehaald worden vind ik lastig om te zeggen al heb ik hierboven wel een aantal voorzetjes gegeven. Wanneer je het hebt over hoogbegaafde kinderen, plusklas, meerkunners, onderwijs op niveau dan denk ik dat je deze kinderen met dit programma heel goed kunt bereiken! Ik heb in ieder geval zeer enthousiaste kinderen gezien die ik op een anderen manier niet zo gemakkelijk gemotiveerd kreeg voor een taak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten