Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

vrijdag 31 mei 2013

Pilot Taal in Beeld digitale versie

Taal in beeld (Zwijsen) volledig digitaal, het werd hoog tijd!
Na veel gestuntel met zelfgemaakte PDF formulieren, itunescourses, googledocs forms en wat al niet meer is er een methodemaker die 'het' begint te begrijpen, methodes digitaliseren.

We hebben reeds de hard-copy, inclusief digibord assistent en software programma voor leerlingen. Een prettige methode om mee te werken. Nu heeft Zwijsen de methode een update gegeven qua vormgeving en heeft ze kleine veranderingen aan de inhoud gedaan. De grootste verandering zit hem in de volledige digitalisering van de methode. Dan doel ik niet op PDF-jes maken van alle tekst- en werkboeken, maar ook daadwerkelijk digitale verwerking. Deze digitale methode moet op een tablet beschikbaar worden. Welke dat is weet ik niet.
Op de NOT-beurs heb ik een korte blik geworpen op deze digitale methode (toen op de iPad) nadat ik via mail al het e.e.a. te weten was gekomen. Daar was een beta-versie van de software zichtbaar die het al aardig deed. Komend schooljaar wordt de eerste pilot van de groep 4 versie uitgevoerd op de Willibrord. Zij krijgen de kans de methode te testen, verbeterpunten aan te geven en, als het goed is, te genieten van de meerwaarde. De belolftes zijn groot; interactie, zowel auditief als visueel, digitaal invullen van oefeningen op allerlei manieren, teksten, multiple-choice, wat-hoort-bij-elkaar, enz.

De eerste verandering (het toevoegen van audio/ video) is een prettige aanvulling. Instructievideo's en het uitspreken van de tekst (dyslecten) komt daardoor een stuk dichterbij. Daarnaast biedt het mogelijkheden om meer adaptief, data-gestuurd te werken. Learning Analytics door voorkeuren van kinderen te volgen en de methode daarop aan te passen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ik weet niet in hoeverre deze toevoegingen al aanwezig zijn in de pilot.
De tweede toevoeging, het automatisch nakijken van antwoorden, is net zo interessant. Deze tijdrovende klus is voor een computer een peuleschil. Tevens doet een computer dit veel accurater, dat is in sommige gevallen een nadeel. Door antwoorden in een database te verzamelen worden meteen de vorderingen van leerlingen bijgehouden en kunnen gemiddeldes en trends gevolgt worden. Ook hier spelen learning analytics een belangrijke rol. Je verzamelt dermate veel informatie dat je hier alle kanten mee op kan. Je kan allerlei berekingen (laten) uitvoeren en 'spelen' met parameters om leerlingen nog adaptiever te laten werken. Zo zouden kant en klare routeboekjes vervangen worden door werkelijk maatwerk per leerling te leveren. Welke opdrachten gaven problemen, hoe lang deed de leerling daarover, wat voor extra hulpmateriaal heeft deze leerlingen bekeken? Met deze informatie kan een programma ervoor kiezen om juist wel eerst het filmpje te laten zien of om alleen de hoofdzaken van een tekst te laten zien. Ik snap dat dit nog toekomstmuziek is, deze functionaliteiten zullen nog niet ingebouwd zijn, de weg ernaar toe is in ieder geval ingeslagen!
Ik verwacht dat door het meer leveren van maatwerk de resultaten beter worden en de leerlingen positiever tegen taal als vak aankijken.
Naast de taal methode heeft Zwijsen ook een volledig WO pakket (geschiedenis, aardrijkskunde, 'biologie' en algeheel overkoepelende, actuele methode (nieuwe zaken) digitaal). Nieuwe zaken heb ik als pilot mogen testen. Toen nog alleen als digibordsoftware en werkbladen in PDF. Ik was daar enthousiast over, maar miste de toegevoegde waarde binnen het curriculum, het kwam 'erbij'. Nu deze naast je bestaande WO methode kan lijkt het me een zinvolle aanvulling.
Tevens is Blink educatie ook hard aan de weg aan het timmeren. Zij hebben naast een uitgebreide WO methode ook een methode Engels (Groove.me) geheel digitaal. Deze is al uniek vanwege het feit dat ze muziek als uitgangspunt nemen, en tevens zijn de werkbladen volledig digitaal in te vullen.
De planning wat betreft de taalmethode is dat de leerjaren 5 t/m 8 in twee/ drie jaar worden uitgerold. Wanneer scholen van deze ontwikkelingen op de hoogte zijn en de methode doet wat het moet doen zullen scholen eerder geneigd zijn apparaten aan te schaffen waar deze software op draait. Tevens kan je er dan meteen voor kiezen om ook je WO methode op te frissen. Ik verwacht dat het op de langere termijn zelfs kostenbestarend kan zijn! En als de apparaten dan toch al in school zijn... blijft een onderwijsvernieuwing misschien ook niet uit!
Al in februari 2011 mocht ik in een column voor kennisnet een tekst wijden aan deze ontwikkeling. Toen vond ik al dat 'we' te laat waren. Nu zijn de eerste stappen daadwerkelijk gezet, een digitale methode voor groep 4 op een vakgebied, met beperkte integratie van mogelijkheden plus een tweetal volledig digitale WO methodes. Enig nadeel; ik maak het niet meer mee... Ik hou het in ieder geval in de gaten en hoop dat ze in Singapore ook zitten te wachten op deze ontwikkelingen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten