Creatief medium
Zoals de website zelf vermeld; 'programming as creative medium'. Mooi gesproken en het klopt! Er vallen met dit programma een aantal puzzelstukjes op hun plek. Te beginnen met het creatieve aspect. De twee jongens die ermee gewerkt hebben zijn beide zeer creatief, al komt dat er tijdens de lessen handvaardigheid niet echt uit. De opdracht spreekt ze niet aan of ze zien er geen uitdaging in, het maken van je eigen game zorgt wel voor de juiste drive. Het programmeren van een eigen game start met een creatief proces; het bedenken van je wereld, welke objecten plaats ik daarin en welke functies hebben de verschillende objecten, wat is het doel van de game, wat zijn de spelregels, enz enz. De terrain editor is zeer eenvoudig te bedienen wat maakt dat je snel een begin van je game hebt.
Engels
Ten tweede komt er een stuk Engelse taal aan te pas waar je toch wel even voor moet gaan zitten. Echter, voor deze jongens geen enkel probleem. Ze hebben snel in de gaten waar het over gaat en snappen de betekenis van de woorden uit de context. De icoontjes zorgen ook voor verduidelijking van de acties.
Ook het logisch nadenken wordt op de proef gesteld. Het echte programmeren van de game werkt volgens het als-dan principe. Of zoals het programma stelt; when-do. Alle objecten personen, spelers moeten volgens dit principe hun rol gaan krijgen in de game. Mooi moment was de eerste test waarbij de speler ingesteld was om naar links te gaan als je op de linker pijltoets drukt. Toch enigszins verrast toen de speler niet naar rechts ging bij het klikken op de rechtermuisknop.
Samenwerking
Tevens komt er een stuk samenwerking aan te pas. Toch jammer dat er altijd maar 1 muis aan de computer vast zit, want bij 2 muizen zou het proces wel versneld worden. Denk aan een google docs, maar dan in KODU. Er is constant overleg tussen wat waar moet en met welke functionaliteiten.
Programmeren volgens het when-do principe |
Tot slot
Al met al een mooi programma waarbij een aantal leerlingen uit mijn klas volledig mee weglopen en zeer gemotiveerd aan de slag gaan. Welke onderwijskundige doelen er gehaald worden vind ik lastig om te zeggen al heb ik hierboven wel een aantal voorzetjes gegeven. Wanneer je het hebt over hoogbegaafde kinderen, plusklas, meerkunners, onderwijs op niveau dan denk ik dat je deze kinderen met dit programma heel goed kunt bereiken! Ik heb in ieder geval zeer enthousiaste kinderen gezien die ik op een anderen manier niet zo gemakkelijk gemotiveerd kreeg voor een taak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten