Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

vrijdag 1 april 2011

Augmented Reality op de Willibrord!

Na de proef met QR codes gaan we gaan eraan geloven. Augmented Reality komt in de school. Geen grootscheepse subsidieregeling, maar met de huidige technieken en gelden augmented reality een echte plek in het onderwijs geven. De vraag is alleen... hoe?


Als uitgangspunt ga ik altijd voor echt onderwijs. Wat daar goed bij aansluit is een verhalend ontwerp. Dat brengt de geleerde kennis en vaardigheden in context die de kinderen aanspreekt; de echte wereld! Tevens krijg je een overlapping van vakgebieden. Ook zijn de kinderen van zichzelf gemotiveerd. Wat betreft het AR gedeelte zijn er een aantal programma's die zich daar uitstekend voor lenen. Ik kies voor Google Sketchup met daarbij de AR plugin. Dit zijn beide gratis stukjes software. De webcam heb ik van een van de kinderen geleend. Maar nu nog de invulling...

De Willibrord staat in de gemeente Heiloo. Deze gemeente is hard aan het werk om de vraag naar woningen op te lossen. Zo zijn er een aantal nieuwbouwprojecten klaar om uitgevoerd te worden. Een van die nieuwe woonwijken wordt momenteel ontworpen door een aantal architecten. En daar komt het verhalend ontwerp om de hoek kijken. Ik heb de wethouden van huisvesting benaderd. Ik heb hem gevraagd een brief op te stellen waarin hij de kinderen vraagt mee te denken en mee te helpen de wijk te ontwerpen. Daarbij moeten ze rekening houden met een aantal eisen. De kinderen gaan aan de slag binnen Sketchup en presenteren uiteindelijk hun huis aan de wethouder van Heiloo.

Momenteel ben ik zover dat ik een antwoord van de wethouder afwacht. De kinderen hebben al even gestoeid met Sketchup en er zijn altijd een aantal fanatiekelingen die het programma thuis ook downloaden. Het verbaasde me toch enigszins hoe de kinderen reageren op AR. Ze vinden het vooral grappig om te zien hoe de meester zit te stoeien met de marker en de webcam. Het technische hoogstandje dat op het digibord getoond wordt verbaasd ze niets. Toen ik er even over nadacht en van deze reactie bekomen was werd het me wel weer eens heel duidelijk dat deze leerlingen toe zijn aan dit soort vernieuwingen. Ze weten nog niet dat we met deze opdracht aan het werk gaan, maar ze zijn wel enorm gemotiveerd om met het programma te werken. Ik heb ze verteld dat ze naar een ontdekkingsfase een gerichte opdracht krijgen en moeten uitvoeren. Dit valt onder de noemer handvaardigheid. Al zal er in de aanloop naar het uiteindelijke product ook het een en ander op papier moeten komen te staan. En je weet het maar nooit met dit soort projecten, wie weet eindigt het met brochures, open huizenroutes, rondleidingen aan potentiƫle kopers...

Ik ga er in ieder geval mee aan de slag. Het nieuwe onderwijs (al voelt het voor de kinderen dus niet zo vernieuwend...)in een echte wereld! Dat is wat we willen... Voor degenen die nog niet op de hoogte zijn van AR; hieronder een filmpje die het wat verduidelijkt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten