Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

vrijdag 20 mei 2011

Augmented reality op de Willibrord 2.0

Een aantal posts geleden heb ik verteld over augmented reality met het programma google sketchup. Dit idee heeft overigens ook de SURFnet innovatie gelden ontvangen. Echter op een andere school, ik heb nooit meegedongen naar de prijs. Ik denk dat het in mijn geval ook te kleinschalig is. We zijn nu een aantal weken verder, dus tijd voor een update.

Ik heb de wethouder van Heiloo gesproken en hij was zeer enthousiast over het idee en wilde daar graag aan meewerken. Hij heeft een brief opgesteld waarin hij de kinderen het probleem van de gemeente voorlegt; het wil niet lukken met het ontwikkelen van de woningen in het nieuwbouwplan. Er zijn een aantal eisen opgesteld qua hoogte, breedte, helling van het dak, grootte van de garage, enz. Hier zitten tal van rekenopdrachten aan verbonden wat weer mooie content is voor mijn onderwijs.

De leerlingen gaan nu aan het werk, eerst op papier en dan in Sketchup. Tevens wil ik dat ze er brochures bij maken en hun huizen gaan 'verkopen'. Ook hier weer tal van raakvlakken met allerlei vakgebieden; taal, spelling, handvaardigheid, mediawijsheid, enz. De wethouder zal een keer op school verschijnen en de leerlingen mogen hun huizen via AR tonen aan de wethouder.

Ik ben uiteraard erg blij dat de wethouder mee wil werken en dat het project van de grond komt. Als ik mijn fantastie even de vrije loop geef zie ik aan het eind van het jaar een makelaarskantoor in de klas waarbij leerlingen de huizen verkopen. Dit kan letterlijk door de 'klanten' een USB-stick oid mee te geven met daarop het ontwerp van de gekochte woning. Zo ver is het nog niet. We gaan stap voor stap kijken hoe we verder kunnen gaan. Ik hoop dat dit ook komend schooljaar een vervolg heeft, ook al heb ik dan een andere klas en is de huidige groep 8 van school af. Dit 'echte' onderwijs geeft mij zoveel mogelijkheden en de leerlingen zijn zo gemotiveerd dat eigenlijk een veel groter deel van je onderwijs op deze manier ingericht moet worden. Denk bijvoorbeeld aan 'beartravel' of het zelfbedachte land van meester Sanne en zijn klas. De combinatie van allerlei vakken en ICT komt op die manier prachtig samen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten