Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

zaterdag 15 oktober 2011

Ipads op de Willibrord part Four

Het plan is ingediend bij het college van bestuur van stichting Flore. Nu is het aan hun om te bepalen of we ons plannen mogen doorvoeren. Het team is ook bereidt het avontuur aan te gaan. Ze hebben akkoord gestemd met de aanschaf van de Ipads. Wel is er de discussie of we niet ook een aantal laptops moeten aanschaffen. Nu is vastgesteld dat we deze rond 15 Ipads aanschaffen zodat er 1 klas kan starten. In de tweede aanschafronde wordt gekeken of er meer Ipads moeten komen of dat er ook laptops gemist worden
Wanneer de Ipads in school zijn behouden we nog wel de vaste computers. Eigenlijk zijn de Ipads ter vervanging van de desktop computers. Om de overgangsfase makkelijker door te komen behouden we de desktops nog even. Uiteindelijk moeten de desktopts wel vervangen worden. Die werken ook steeds trager en zijn wat dat betreft wel aan vervanging toe.
Bureaucratie is tot zover eigenlijk het grootste struikelblok; je voert een plan in en het moet aangepast worden. Je past het aan en het moet in een businesscase achtige vorm worden gegoten. Het college van bestuur vertraagt dus het proces, al is het wel enigszins begrijpelijk.
Naast het draadloos netwerk en Ipads hebben we ook ingezet op een koffer waar de Ipads in 1 keer gesynchroniseerd kunnen worden. We houden de Ipads in eigen beheer en dan is dat wel handig. Ook willen we graag een soort van masterlaptop (Macbook) waar een blauwdruk van de Ipads te vinden is. Wanneer je de laptop en de Ipads in de koffer zet worden die automatisch gesynchroniseerd met de Macbook. Licentietechnisch ziet Apple dit nog door de vingers, maar zij zien ook in dat er maatregelen getroffen moeten worden. Uiteindelijk kun je apps per stuk kopen of een soort groepslicentie afsluiten.
Eerstvolgende stap is het plan aan te passen aan de wensen van het college van bestuur. Wanneer we een handtekening hebben kan het allemaal heel snel gaan. De randvoorwaarden zijn aanwezig, we hebben goed nagedacht over de extra apparatuur, beheersmatig is alle dichtgetimmerd en het draadloos netwerk kan worden aangelegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten