Een ding is duidelijk; de wereld wordt steeds kleiner. Althans de fysieke afstand tot de andere kant van de wereld blijft hetzelfde, maar de mogelijkheden die technologie biedt om makkelijker met elkaar in contact te komen zijn legio. In dit bericht een voorbeeld dat ik in praktijk toepas om de andere kant van de wereld in de klas te krijgen.
Om te beginnen met een simpele vraag; waarom zou je de moeite nemen om met kinderen uit andere landen in contact te komen? Dat deden we 50 jaar geleden toch ook niet? Daar zou ik simpel op kunnen antwoorden; omdat het kan! Maar dat is niet de enige reden. Een belangrijkere reden is dat we merken dat de landsgrenzen tegenwoordig minder duidelijk zijn dan vroeger, kijk maar naar de Europese Unie. Sociale media maken het mogelijk in contact te blijven met familie die in een ander land wonen. Sites als youtube en picasa maken het mogelijk video en afbeeldingen te laten zien uit de gehele wereld. Kortom, het hoort bij de belevingswereld van de kinderen dat er media afkomstig is uit een 'andere wereld'. Normaal gesproken lezen de kinderen uit een boek over die andere culturen, mij lijkt het beter ze direct in contact te brengen met elkaar.
Een andere reden is de veranderende maatschappij als geheel. Je hoort het steeds vaker; de wereld van de kinderen verandert en daar moeten we ze op voorbereiden. Projecten als 21st century skills is daar een voortvloeisel van. Denk ook aan Sir Ken Robinson en video's als Did You Know 3.0. Door een andere werkvorm te kiezen kom je vanzelf tegemoet aan deze verandering in de maatschappij.
Om wat concreter te worden zal ik het praktijkvoorbeeld schetsen. Via skype (educatieve tak) ben ik in contact gekomen met scholen in Engeland, Nieuw- Zeeland en met een school op Hawai. We werken allemaal aan hetzelfde thema; de Griekse mythologie. Uiteindelijk doel is de resultaten en de weg daar naartoe aan elkaar te presenteren en te discussiƫren over de bevindingen. Voorheen zou je misschien de teksten uit je geschiedenis boek lezen en opdrachten maken om vervolgens met een toets te bekijken of de kinderen de juiste dingen geleerd hebben. Nu bereik ik hetzelfde en meer!
Grootste verschil is de keuzevrijheid van de leerlingen. De basis doen ze allemaal, maar daarna kan de leerling zelf kiezen waarin hij of zij zich specialiseert en hoe de afsluiting is. Door deze opdracht ligt de nadruk meer op het proces en integreer ik meerdere vakgebieden waarbij vooral de eigen verantwoordelijkheid en de toepassing van ICT de leerlingen intrinsiek motiveert. Naast gedegen kennisopbouw komen er tevens specifieke vaardigheden aan bod die volgens de laatste trendwatchers hoog nodig zijn in de maatschappij van de toekomst.
Dit is een zeer beknopte uitleg van de opdracht en draag ik weinig argumenten aan om meer op deze manier te werken. Uiteraard zijn er velen soorten media ik gebruik in deze opdracht en valt er meer te vertellen over het proces dat ik met de leerlingen doorloop. Denk alleen al aan het tijdsverschil met Nieuw Zeeland als praktisch probleem. Als afsluiting de 21st Century Skills volgens Kennisnet:
Communicatie
Samenwerken
ICT Geletterdheid
Creativiteit
Kritisch denken
Probleemoplosvaardigheden
Sociale en/ culturele vaardigheden (incl burgerschap)
Kun je zelf kijken welke skills wel en niet passen in deze opdracht.
Welkom!
Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.
zondag 6 november 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten