Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

woensdag 15 februari 2012

De eerste stappen zijn gezet!

Na een eerste periode van wennen en experimenteren bij deze de eerste update over werken met ipads in de klas. Het is de bedoeling dat andere klassen ook met deze ipads gaan werken, maar dat wil ik helemaal niet! Ik kan niet meer zonder... Laat ik voorop stellen dat de motivatie bij de kinderen enorm groot is. Dat valt wel een beetje te verwachten, het welbekende 'wow' effect. Zodra de Ipads op tafel komen is dat al voldoende om volledig gefocust te zijn op wat ik ga vertellen en wat we gaan doen met de Ipads. Ik ben benieuwd hoe de reactie over een aantal weken zal zijn. Daarnaast merk ik dat mijn lesgeven anders wordt met ipads in de klas. Veel komt ter plekke in me op en probeer ik direct toe te passen. Meestal met succes, soms zonder succes. Als eerste heb ik de leerlingen het emailadres en wachtwoord gegeven dat we gebruiken voor diensten als googledocs, twitter, de blog, dropbox, enz. Wanneer we een van deze diensten gebruiken kunnen we dus allemaal inloggen met hetzelfde emailadres. Googledocs (webbased) raakt daardoor wel van slag. Daar gebruiken we nu de app gwhizz voor. Dat lijkt stukken beter te gaan. Googledocs is handig om bijvoorbeeld de voorkennis te activeren. Normaal doe ik dat klassikaal; ik stel een vraag, een van de leerlingen geeft antwoord. Nu kan dat effectiever doordat alle kinderen actief betrokken zijn bij het invoeren van kennis uit de vorige lessen. Twitter gebruik ik tijdens de les, na het lezen van een stukje tekst kunnen de kinderen op twitter de hoofdgedachte van de tekst twitteren. Ook hier geldt klassikale betrokkenheid. Bovendien worden kinderen gedwongen na te denken over de hoofdgedachte, aangezien ze niet meer dan 140 tekenst mogen gebruiken. Er ontstaat direct een discussie aangezien niet iedereen hetzelfde denkt over de hoofdgedachte van de tekst. Er is ook meteen een samenvatting van de les online te vinden, handig als je gaat leren voor de toets. Blogger gebruik ik veel bij taal en voor het schrijven van teksten/verhalen. Hierbij geldt wederom een grotere motivatie, typen is leuker dan schrijven. De mogelijkheid om te reageren op een blogbericht maakt dat je kinderen de opdracht kunt geven een van de verhalen te lezen en een reactie daarop te geven. Kritische feedback, het zien van een spellingfout of een tip voor de volgende keer. Daarbij pak je meteen een stukje mediawijsheid, want iemand anoniem afkraken is natuurlijk niet de bedoeling, maar ligt wel op de loer. Met de app Eclicker kan ik snel controleren of de geleerde kennis voldoende is. Na een les over breuken of een les met een nieuwe spellingcategorie laat ik de leerlingen een test maken. De resultaten zijn meteen bekend en voor mij is duidelijk of de kinderen de stof goed beheersen. Extra leuk is de keuze van een van mijn leerlingen om deze manier van quizjes/testjes maken direct toe te passen bij zijn boekbespreking! Kinderen zien daar dus ook een meerwaarde in. In dropbox staan allerlei werkbladen en extra werk, dat hoef ik dus niet meer te kopieƫren, een pdf annotator maakt het mogelijk antwoorden in te vullen. Kinderen mailen de gemaakte werkbladen en ik kan het nakijken waar en wanneer ik maar wil. Een ander voordeel van werkbladen en tekstboeken op de ipad is de mogelijkheid om in te zoomen. Ik merk dat veel kindem inzoomen en op die manier tekst en opdrachten beter kunnen lezen. Naast deze voorbeelden zijn er nog legio andere apps die ik gebruik. Soms is het een toegevoegde waarde, op andere momenten wordt mijn didactiek volledig op z'n kop gezet door de ipads. Zijn er dan geen nadelen? Jawel, ik heb nog niet voor ieder kind een Ipad. Ik hoop dat wanneer de tweede wifi schil in gebruik genomen kan worden kinderen hun eigen apparaten mee gaan nemen. Ook met het werken met de ipads loop je wel eens tegen een probleem aan. Voor nu zijn dat slechts kleine dingen, later zal ik ook daar een post aan wijden. Voor nu zijn we nog heerlijk aan het genieten van de mogelijkheden die de ipads bieden, ik snap niet waarom leerkrachten/ scholen terughoudend kunnen zijn in het gebruiken van ipads in de klas!

1 opmerking:

  1. Hier word ik nu heel vrolijk van.
    Als dit geen lente in het onderwijs is .......
    Het geeft ook aan dat het goed is om vantevoren met elkaar de verwachtingen van het resultaat door te nemen. Wytze laat ook zien dat je desondanks een hoop vantevoren kunt bedenken, maar dat je toch vooral moet gaan experimenteren.
    Zo kom je er vanzelf achter waar en hoe de Ipad haar meerwaarde heeft.

    Geweldig dit !

    BeantwoordenVerwijderen