Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

woensdag 1 februari 2012

De ipads komen er aan!

Als het goed is worden de ipads morgen geleverd. Vrijdag zouden we eigenlijk naar Pluspunt in Rotterdam gaan. Een school die volledig digitaal werkt is mij verteld. Helaas gaat dat niet door, heb er dus ook verder niet naar gekeken. Nu wordt er een vervangende afspraak geregeld. Spannend hoe het allemaal gaat werken de komende periode! Eerst maar eens de ipads aan de praat krijgen. Ik probeer zoveel mogelijk ipads op 1 emailadres/ itunesaccount te laten werken, op die manier is het beheer nog te overzien. De leerlingen hebben de ipads in beheer. Daarbij ga ik uit van 1 leerling die 'manager' is van 4 ipads (max aantal ipads per emailadres). Wanneer er een nieuwe app op de apparaten moet kunnen leerlingen die app zelf installeren. Met itunes opwaardeerkaartjes kunnen apps aangeschaft worden. Helaas is het niet gelukt om een itunesU account te krijgen. Dat wordt nog niet uitgegeven voor enkele scholen. Hopelijk kan dit wel wanneer er meerdere scholen binnen de stichting met ipads werken. Tot die tijd ben ik doorverwezen naar apple educatieve dealers die me verder kunnen helpen. Een zoektocht blijft dus nog steeds het makkelijk en overzichtelijk delen van bestanden. In googledocs kan ik documenten delen. Daar kan ik een qr code van maken zodat kinderen het document kunnen openen. Zo zou ik bij de deur een qr code kunnen hangen die linkt naar een google doc met het dagprogramma. Bij binnenkomst scannen alle kinderen de qr code en iedereen heeft het programma voor die dag. Op de manier kan ik ook werkbladen maken en delen. Makkelijker zou zijn in een elektronische leeromgeving als Fronter, maar dat kost geld en dat hebben we niet (meer). Ik moet dus zoeken naar een alternatief. Ik heb ook een aantal apps gevonden waarmee je makkelijk bestanden kan delen, maar dat werkt toch net niet helemaal zoals ik wil. Phonedrive is zo'n app. Voorheen heb ik nog gebruik gemaakt van de omgeving van Timon Bos; mijnklas.net. Misschien dat ik die eens oprakel. Ook heb ik onderzocht of Hyves documenten kan delen, maar daar is Hyves duidelijk niet op ingesteld. Al mijn leerlingen hebben een Hyves account, dat was dus een ideale oplossing geweest. Door mijn zoektocht heb ik mijn leerlingen wel blij kunnen maken met de hyves-pennen die we opgestuurd hebben gekregen, waarvoor dank! Ook ben ik van plan om veel gebruik te gaan maken van qr codes. Spellingspeurtochten en rekenquestes kan je dus binnenkortvinden in school. Een andere toepassing is een qr code bij alle lokalen met een link naar een youtube filmpje. Zo kunnen nieuwe ouders de code scannen en een beeld vormen van de leerkracht en hoe die werkt met de leerlingen. Ondertussen ben ik ook bezig in eClicker quizes te maken waarbij ik ipads/pods kan gebruiken als stemkastje. Ook handig om snel knopen door te hakken bij vergaderingen. Dat is slechts een kleine greep uit de mogelijkheden die de ipad biedt in het onderwijs en specifiek voor mijn klas en school. Het zal niet allemaal even makkelijk gaan en we zullen vast ook tegen problemen aanlopen (FLASH!), maar dat houdt ons niet tegen het avontuur toch aan te gaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten