Komende dinsdag is voor de leerkrachten van de Willibrord het moment daar om zich te scholen in het gebruik van Ipads. De implememtatie van Ipads is hiermee weer een stapje dichterbij. Vanaf het eerste moment dat ik in overleg met de directeur het plan had voor een (durf het bijna niet te zeggen..) Ipadschool tot waar we nu zijn is een geweldig proces geweest. Start en 'einde' liggen voor mijn gevoel echter bij het team. Zij hebben zeggenschap gehad in het plan en moeten het nu dus gaan uitvoeren. Dat ik als ict-er dit proces mag begeleiden en uitvoeren is voor mij zeer interessant. Waar het begint met vooral techische realisatie wordt steeds meer de overstap gemaakt naar onderwijskundige implementatie. En vooral deze rol past het beste bij mij! De 'ouderwetse' ict-er is vooral bezig met hardware, zorgen dat alles werkt. De 'nieuwe' ict-er is bezig met onderwijskundige ondersteuning.
Dat ik me kan richten op onderwijsinhoudelijke zaken en niet met technische problemen heeft te maken met de netwerkbeheerder, zij verzorgen het technische gedeelte. Dat er ict-ers nodig zijn die weten hoe je computers moet inzetten, die mediawijs zijn, die toekomstgericht denken, enz en daarbij rekening houdt met het team waarmee gewerkt wordt nodig zijn blijkt wel uit de huidige stand van zaken wat betreft computergebruik.
En komende dinsdag is dus my time to shine, tenminste, voor een deel... Samen met Jeroen Rougoor (qlict) geven we vier workshops rondom de Ipad in het onderwijs. Vooral Jeroen heeft veel voorbereidend werk verricht, hij verzorgt de opening en heeft de vier workshops bedacht. Die hebben we eerlijk verdeeld waarbij we ieder onze eigen invulling aan de workshop gegeven hebben. Mijn inbreng bestond verder uit een extra onderdeel waarin mijn leerlingen de leerkrachten overtuigen van de zin van de Ipad in het onderwijs. Ook vind ik het belangrijk dat studiedagen zoveel effectief mogelijk worden ingezet, dat betekent van tevoren ook al nadenken over de verschillende workshops. Noem het activeren van voorkennis. De vier workshops gaan over (a) het vinden van de juiste app, (b) qr codes in het onderwijs, (c) de camera's van de Ipad en (d) instructiefilmpjes maken met de Ipad. Hieruit blijkt direct al de verscheidenheid aan mogelijkheden van de Ipad. Voor mijn gevoel hadden het ook vier andere workshops kunnen zijn, om nogmaals de diversiteit van de Ipad aan te geven. Dit is meteen ook een valkuil, er is teveel mogelijk en waar begin je dan. Ik denk dat Jeroen bewust gekozen heeft een combinatie van basale, laagdrempelige workshops als het vinden van de juiste app en het gebruik van de camera, gecombineerd met de wat meer in de toekomst gelegen workshops rondom qr codes (ja, voor de meesten nog onbekend) en het maken van instructiefilmpjes (denk aan Khan en flipping the classroom). Door hier actief mee aan het werk te gaan krijgt de Ipad steeds meer een plek in het onderwijs. Na de studiedag ligt de bal dus enigszins bij de leerkrachten en directie. Mijn rol komt dan meer te liggen bij het leveren van maatwerk. Bovendien liggen er nog een aantal studiedagen in het verschiet komend jaar.
Ik ben benieuwd wat er na dinsdag gebeurt en hoe de Willibrord er over een jaar uit? Ik kijk in ieder geval uit naar eerste 'echte' studiedag. Mede mogelijk gemaakt door Qlict en Jeroen Rougoor.
Welkom!
Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten