HOERA! Ik ben aangenomen als ICT specialist op de Willibrordschool. Een heuse LB functie. Verandert er veel voor mij? Nee, niet echt. Ik blijf bezig met ICT en onderwijs, op school en thuis. Verandert er veel voor mijn team, ik hoop het wel! Alle klassen, op de kleuterklassen na, hebben een digibord. Voor alle leraren het eerste of tweede jaar met een digibord. Mijn taak (een van mijn taken), hoe zorg ik ervoor dat de leraren de mogelijkheden van een digibord kennen en kunnen gebruiken. Een groot onderwerp wat in verscheidene facetten uit elkaar valt. Er moet een plan komen om leraren op te leiden tot bekwame digibord gebruikers. Daarbij moet er rekening worden gehouden met de niveauverschillen tussen de leraren, de tijd die leraren hebben en wat leraren zelf willen. Wat altijd vooraan moet staan zijn de kinderen in de klas. Ik wil graag samen met twee leraren brainstormen over wat zij graag willen en hoe ik mijn expertise daar op af ga stemmen. Leraren hebben het druk en er is geen tijd, door leraren uit mijn team te betrekken creëer ik een breed draagvlak. Bovendien sluit ik aan bij de belevingswereld van mijn collega's.
Momenteel zijn de meeste collega's oriënterende gebruikers van het digibord. Het WAUW effect is nog dusdanig groot dat ik met simpelweg wat 'toveren' op het digibord mijn collega's al van hun stoel kan laten vallen. Daarbij is het algehele niveau van collega's betreffende ICT niet groot. Ik zie mezelf als ervaren, al moet ik ook nog een hoop ontdekken en vooral bijblijven. Daarbij heb ik altijd gewerkt met het starboard van Hitachi... Ik zou persoonlijk graag wat meer borden willen leren kennen.
Eén voordeel; alle collega's zijn superenthousiast en willen graag! Niet alleen qua onderwijs, maar ook qua ICT. Ze snappen wel dat er veel mogelijk is alleen kunnen die mogelijkheden nog niet vertalen naar de klas.
Een andere vraag die me te binnen schiet; zijn wij 4-in-balans? Qua hardware zit het goed, ook de infrastructuur is goed. Echter, op het gebied van software, content, kennis en didactiek valt er nog een hoop te winnen. Vandaar dat ik vooral daar mijn pijlen op richt.
Hoe ver ben ik nu; tja, als nieuwe speler op de Willibrord (het is mijn eerste jaar op deze school) is de start altijd wat intensiever dan wanneer je al jaren werkt op een school en een team door en door kent. Ik prikkel collega's nu. Iedere teamvergadering 10 minuten digibord. En ik moet zeggen, dat werkt! Ik zie collega's enthousiast meeschrijven en komen de volgende dag trots vertellen dat het werkt! Ze nemen de tips en trucs mee in de klas. We hebben een start! Met het enthousiasme kan ik aan het werk! Met de leergierigheid kom ik een eind. Het is nog een richtingsverkeer, maar het is iets! Door collega's te prikkelen houden we het levend en dichtbij de praktijk. Denk aan de digibordsoftware zelf; kleuren, lijnen, vormen, markeren, time-timer, klokken, rekenhulpen, enz, enz. Daarnaast ook de handige websites die er zijn; schoolbordportaal, rekenweb, de toolbar van digibordopschool.nl, symbaloo, yurls, enz enz. Hoe krijg ik leraren zover dat ze zien wat ze nodig hebben en dat ze dat weten te vinden op het www. Eigenlijk zou ik moeten beginnen bij de missie en de visie van school, maar dat gaat even niet lukken... Hoe kan ik het dan aanpakken?
Is er iemand met ervaring in het 'opleiden' van collega's tot ervaren digibord gebruikers? En hoe ga je om met de verschillen en tijdsdruk, of beter, gebrek aan tijd?
Ik zou graag eens, via de mail, telefonisch of live, willen sparren en ideeën uitwisselen. Wie weet komen er nog andere mooie dingen uit!
Welkom!
Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten