Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

donderdag 17 mei 2012

Weet je nog....

Weet je nog...
Dat afval vroeger niet gescheiden werd, en nu wel. Dat is beter voor het milieu en op deze manier kunnen we bepaalde producten recyclen, zoals plastic en papier.
Dat televisies van die grote toeters aan de achterkant hadden. Platte schermen nemen minder ruimte in beslag. Door nieuwe technieken wordt bovendien de kwaliteit beter en het energieverbruik lager.
Dat we vroeger lp's hadden en nu 1000 cd's op een ipod kunnen zetten? Zo heb je ook je muziek onderweg.
Dat we vroeger alleen desktops hadden. Nu kunnen we een laptop overal mee naartoe nemen. Ook kunnen we onderweg in de trein werken. Een aantal treinen heeft al wifi, zodat we ook online kunnen werken.
Dat we vroeger afhankelijk waren van wat de televisie ons bracht. Nu hebben we on-demand- en internettelevisie. We kunnen kijken wat we willen en wanneer we dat willen.

Dat we vroeger les hadden uit boeken (je-weet-wel, waar alleen maar tekst en plaatjes in staan)? We leerden over vulkanen wanneer het boek zover was, niet omdat we daar zelf nieuwsgierig naar waren.
Dat de leerkracht alles klassikaal uitlegde? Dat was natuurlijk niet handig, een leerkracht die 25 leerlingen moet zien te bereiken.
Dat we vroeger allemaal op hetzelfde moment op hetzelfde niveau rekende? Raar natuurlijk, aangezien de ene leerling sneller en beter kan rekenen dan de ander.
Dat de leerkrachten zich vroeger druk maakten om het feit of ze de methode wel uitkregen? Hadden ze dan echt verwacht dat we alle stof ook daadwerkelijk beheersten alleen maar omdat de gehele methode doorlopen was.
Dat we vroeger geen mobiele telefoon of ipad/ipod mochten gebruiken? *uitleg lijkt me overbodig in deze...*
Dat de leerkrachten vroeger ALLES handmatig nakeken? Dat waren nog eens dure uren, aangezien een computer het in een fractie van de tijd kan.
Dat we vroeger allemaal op hetzelfde moment de klas inkwamen? Op dat moment was het wachten totdat de leerkracht begon te praten.
Dat we vroeger met allemaal leeftijdgenoten in de klas zaten? Die groep bleef acht jaar lang hetzelfde! We zagen de andere kinderen tijdens het buitenspelen.
Dat kinderen leren vroeger stom vonden?
Dat we vroeger alleen leerden tijdens de schooltijden? Na schooltijd mochten we doen wat we wel leuk vonden. Daarbij leerden we overigens net zoveel en net zulke belangrijke dingen, zoals samenwerken en probleemoplossend denken.
Dat er vroeger zoiets bestond als basiskennis, topografie bijvoorbeeld. Ze dachten dat we dat later in ons leven nodig zouden hebben...Om maar niet te praten over hoe we die topografie moesten leren.

Hoe zou de wereld eruitzien als we bij de eerste set ontwikkelingen ook steeds het argument hadden gegeven dat 'het op de manier zoals we dat nu doen toch goed gaat' en 'dat we het altijd zo doen'? Zal de wereld over 30 jaar weer totaal veranderd zijn, maar het onderwijs hetzelfde blijven?

4 opmerkingen:

  1. Ik wil niet lelijk doen, maar ik zou hier en daar wel wat meer aandacht schenken aan je spelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, top! Die hoor ik vaker... Typen op de ipad blijft lastig, en ik blog met te weinig aandacht voor spelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wytze,

    Op het moment volg ik de minor kind, leren en media en ik moet zeggen dat je blogs mij enorm aan het denken zetten! Op een positieve manier hoor! De manier waarop je schrijft vind ik makkelijk om te lezen en het prikkelt mij om weer op een andere manier tegen bepaalde zaken aan te kijken.

    Wat ik ook interessant vind is de I voor de PABO Alkmaar waar jij je opleiding hebt gevolgd. Zou je me daar iets meer over vertellen? Hoe heb jij die opleiding ervaren?

    Zou ik je blog mogen gebruiken als bron binnen een blog van mij. Om aan te geven dat er echt wel juffen en meesters zijn die ICT graag inzetten in het basisonderwijs?

    Groeten, Loes van boxtel

    P.s. Wil je meer weten over de minor die ik volg, kijk dan maar even op mijn site. Daar blog ik over onze minor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,

    Bedankt voor je reactie! Je mag de berichten uiteraard gebruiken in je blog. Ik heb je blog, deels, gelezen, goed bezig zeg ik! De I van Ipabo heeft in dit geval niks met ict te maken, maar met interconfessioneel. Dat betekent in mijn geval dat ik een aantekening catechese heb. Niet echt bewust voor gekozen, ging meer voor de gezelligheid van deze kleine pabo dan de massa op inholland. Op de Ipabo is wel het ict vlammetje gaan branden.
    Mocht ik je nog kunnen helpen bij iets, dan hoor ik het wel! Succes met je studie.
    Groet,
    Wytze

    BeantwoordenVerwijderen