Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

donderdag 13 september 2012

TypeOnPDF, de papierloze school?

Als school met 15 iPads tot onze beschikking willen we graag meer en meer papierloos werken. Apps als dropbox, twitter, blogger, enz helpen daar bij. Echter, veel verwerkingsmateriaal als werkboekjes rekenen en taal worden jaarlijks opnieuw aangeschaft. Daarnaast zijn er kopieerbladen bij veel methodes die veelvuldig gekopieerd worden. Het werken op een PDF met bekende annotatie apps werkt niet altijd even gemakkelijk. Hoe kan je het verwerkingsmateriaal zo aanbieden dat werkboekjes en kopieerbladen niet meer nodig zijn? Hoe kan je tevens de efficiency en effectiviteit van je onderwijs vergroten? 

Pfs bewerken met TypeOnPDF
Een van de apps die papierloos werken een stuk dichterbij doet komen is de app TypeOnPDF. Waar veel annotatie apps alleen kunnen markeren, een penfunctie hebben, aantekeningen maken en bookmarks hebben biedt TypeOnPDF de mogelijk op een makkelijke manier te typen op een PDF. Daarbij is het niet nodig om vooraf ingestelde invulvelden te hebben, maar is binnen het document bewerken overal mogelijk. Met de PRO versie is het zelfs mogelijk zelf pdf's te bewerken waarbij leerlingen direct zien of het antwoord juist of onjuist is. De Pro versie maakt het mogelijk op een soort HTML/Excel -achtige manier velden te voorzien van formules. Daarbij kan een veld waar een goed antwoord is ingevuld een ander veld triggeren het woord "goed!" te tonen. Deze velden liggen als laag over de originele PDF heen. Op deze manier kan je ook een +1 toevoegen aan een veld 'totaal', zo zien kinderen niet waar de fout zit, maar wel dat er ergens in de oefening een fout gemaakt is. Afhankelijk van het type werkblad en doel van de les kan je op deze manier 'smartfields' toevoegen aan je werkblad. Een nadeel is dat deze zelfgemaakte PDF's alleen te bewerken zijn in de PRO versie van TypeOnPDF. Exporteren naar een 'simpele' reader/annotator is dus niet mogelijk.
Wel is het mogelijk je ingevulde PDF te mailen. Op dat moment worden de ingevulde velden als platte tekst op de pdf 'gebrand'. Je kan op deze manier wel controleren of de leerlingen alles goed hebben, een en ander voorzien van commentaar en de opdrachten naar de leerlingen terugsturen.
Ik hoop dat deze app ook op de mac beschikbaar komt en dat ze het mogelijk maken om de gemaakte werkbladen ook in de basis versie van TypeOnPDF bewerkbaar worden.
Uiteraard is het oppassen met auteursrechten wanneer je hele werkboekjes digitaal gaat aanbieden, in de screenshots hieronder heb ik gebruikt gemaakt van de door zwijsen op een openbare blog aangeboden werkbladen.
Enkele screenshots die het een beeld geven van de mogelijkheden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten