Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

dinsdag 21 mei 2013

iPad, Samsung, Windows8? Of hebben we geen keuze?

Veel scholen staan voor een nieuwe aanschafronde wat betreft de ICT hardware. Dit blijkt een lastige keuze te zijn. De kaarten liggen heel anders dan de vorige aanschafronde (oude desktops eruit, nieuwe er in) en ICT-ers zijn terughoudend, hoe weet ik dat ik de juiste keuze maak? Meestal hebben ICT-ers het gevoel drie keuzes te hebben; desktop, laptop, iPad (waarmee ze eigenlijk tablet bedoelen). Het is haast onmogelijk een determinatietabel te maken om tot een goede keuze te komen, er zijn simpelweg teveel factoren (denk alleen al aan draadloos netwerk en alles wat daarmee samenhangt) om rekening mee te houden dat er niet een model de juiste is. Je komt hoogstens tot een aantal standaard punten waar je aan moet denken. Daar zijn al vele tools voor beschikbaar waarbij kennisnet de meest gebruikte heeft. Wanneer de keuze voor tablet is gemaakt was er tot vorig jaar eigenlijk maar een juiste keuze; de iPad. Echter, de concurrentie komt er aan!

De iPad was de beste optie omdat de kwaliteit en toegankelijkheid ongeëvenaard was. Daarbij ga ik er vanuit dat de iPad in de basisschool wordt ingezet. Kleuters en zelfs peuters hebben geen enkel probleem met de bediening van de iPad. Apple hecht veel waarde aan doen wat je moet doen, zonder hoeven na te denken over techniek. Daardoor is de iPad met iOS een zeer toegankelijk product en besturingssysteem geworden. Persoonlijk werk ik qua telefoon het liefst met het besturingssysteem van Google, Android. Juist de mogelijkheid om je telefoon te tweaken maakt het voor privé gebruik ideaal. Er zijn twee samsung galaxy's in de school geweest, in bruikleen. Niemand was er rouwig om dat die weer uit de school verdwenen. Waarom is de keuze voor de iPad dan niet meer vanzelfsprekend? Wat is er anders dan een paar maanden terug?

Allereerst de opkomst van de Windows tablet (Surface) en Windows 8 besturingssysteem. Prettig natuurlijk wanneer je leerlingen en leerkrachten gewend zijn aan de Windows omgeving. Je kan je software behouden en de overgang van desktop naar tablet gaat redelijk vlekkeloos. Je onderwijs zal er echter niet direct beter van worden. Naar mijn mening moet de aanschaf van nieuwe apparaten niet gaan om oude dingen behouden, doen wat we altijd al doen, maar is het juist een kans om dingen anders te doen.

Alle Android tablets hebben het voordeel goedkoper te (kunnen) zijn. Het open karakter van Android kan binnenkort nog meer aangepast worden aan de eigen wensen. In dit geval; onderwijswensen. Zo kan een partij (Pearson in eerste instantie?) een eigen laag aanbrengen en deze volledig zelf aanpassen. Zo kan een iOs achtige look and feel worden gecreërd en vallen een deel van de nadelen dus deels weg. Zo heeft Samsung al een beta versie van een mogelijke onderwijsschil. Deze schil geeft de leerkracht onder andere de mogelijkheid om andere tablets te monitoren en te controleren. Iets wat in iOs lastig is.

Naast deze ontwikkeling waarbij tablets en besturingssystemen elkaar steeds meer zullen benaderen en Apple de monopolie deels kwijt zal raken spelen nog een tweetal belangrijke ontwikkelingen die ervoor zorgen dat apparaten meer en meer gemeengoed zullen worden in het basisonderwijs. De eerste ontwikkeling is het zogenaamde BringYourOwnDevic (BYOD). Deze ontwikkeling is voor de leerkracht niet de meest prettige. Het gevaar bestaat dat een leerkracht vanwege de verscheidenheid aan apparaten toch weer meer met de techniek bezig is dan met onderwijs. Bovendien blijft de leerkracht afhankelijk van het wel/ niet meenemen van het apparaat door de leerling.

Een tweede interessantere ontwikkeling is de manier waarop uitgeverijen hun content gaan aanbieden. De stap naar digitale methodes gaat binnenkort toch echt gezet worden. Zwijsen start komend schooljaar met het aanbieden van taal in beeld voor groep 4 als digitale methode. Dit betekent eindelijk een stap in de juiste richting. De Schooltas app is nou niet echt vooruitgang. Een methode volledig digitaliseren is nu ook niet echt innovatief, maar het is een duidelijke stap. Niet meer nakijken, automatische analyse van leerlingen, toetsmomenten ingebouwd, individuele leerlijnen, meer tijd voor zorgleerlingen, en ga zo maar door. Bovendien hoeft de leerkracht weinig aanpassingen te doen aan zijn huidige onderwijs. Er vallen alleen een aantal tijdsrovende klussen in handen van de computer, en die is er uiteraard zo mee klaar! Bij de aanschaf van deze methode kan het zomaar zijn dat een school niet alleen een methode aanschaft, maar ook een bepaald type apparaat voor alle leerlingen van de groep. In dit geval ben je dan dus wel meer aangewezen op de keuze van de uitgeverij.

Ik voorzie in dit laatste echter geen problemen aangezien leerkrachten/ ict-ers nu ook niet weten welk apparaat ze moeten aanschaffen. Deze keuze is nu dan dus al gemaakt. Bovendien heb je pakketopties waarbij direct een WIFI netwerk kan worden aangelegd.

Als laatste noemenswaardige optie ontstaat er een keuze uit start-ups die het gat die de uitgeverijen nu nog achter laten vullen. Een daarvan is Snappit. Een initiatief dat aanvullend oefenmateriaal per methode 'klaarzet' op een tablet. Je koopt de tablet met Snappit skin en kan de oefenprogramma's gemaakt door Snappit doen. Ik ga binnenkort op een school kijken die met dit systeem werkt, ben benieuwd wat de ervaringen zijn!

Tijdens het typen van deze blogpost zijn er alweer vele apparaten bijgekomen. Ik vind vooral de zeer betaalbare samsung ChromeOS laptop de moeite waard als desktop/ laptopvervanger.

1 opmerking:

  1. Hallo Wytze,
    Volgens mij houden we ons met dezelfde dingen bezig. Lees http://gemeenschappelijkgeheugen.blogspot.nl/2013/04/welk-apparaat-is-geschikt-voor-onze.html en http://gemeenschappelijkgeheugen.blogspot.nl/2013/02/stop-met-focussen-op-de-app-van-de.html eens misschien heb je er iets aan.

    BeantwoordenVerwijderen