Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

dinsdag 28 december 2010

Efficiënter werken

Als je het hebt over ICT en onderwijs en je wilt NU verbetering zien. Dan komen de volgende voorbeelden bij mij als eerste op:
Digitaal toetsen;
Dit kan al vanaf de kleuters! Het scheelt je een hoop nakijkwerk en de computer geeft je een analyse van de fouten, eventueel met handelingsplan. Wat wil je nog meer! Start met de CITO's en pas later je methodegebondentoetsen aan. De CITO's worden individueel gemaakt. Je lessen gaan dus gewoon door! Alleen Piet, die de rekenstof toch al beheerst, maar een of twee CITO's op de computer.
De methode gebonden toetsen, die kun je met behulp van stemkastjes laten maken. Ook daar krijg je per leerling een cijfer waarbij je van tevoren aangeeft hoeveel fouten een punt zijn of per vraag aangeeft hoeveel punten je ervoor kunt krijgen. Je geeft de leerlingen een bepaalde tijd per vraag of laat de computer wachten totdat iedereen een antwoord gegeven heeft. De simpele stemkastjes kunnen multiple choice antwoorden aan. De wat uitgebreidere hebben de mogelijkheid om open antwoorden in te voeren.
ELO:
Door met een elektronische leeromgeving (bijv. mijnklas.net) te werken ben je niet meer afhankelijk van het fysieke klaslokaal. Na schooltijd kunnen de kinderen inloggen in het digitale klaslokaal. Daar staan alle belangrijke data, de eerstkomende toetsen, de planningen van spreekbeurten en boekbesprekingen, enz. Ook kunnen leerlingen je een vraag stellen of onderling met elkaar chatten. Handig voor de leraar; je kan de chatgeschiedenis bekijken. Heb je meteen een mooie aanleiding om wat aan de mediawijsheid van de kinderen te werken. Je kan er online huiswerk laten maken wat ook weer direct wordt nagekeken en beoordeeld. De kinderen kunnen hun eigen online rapport bijhouden en jij als leerkracht ook! Werkt ook heel goed om contact met de ouders te onderhouden!
Digitale rapporten:
Momenteel voer ik al mijn cijfers in op een Excel-sheet. Vervolgens laat ik Excel al mijn gemiddelden uitrekenen. Dat scheelt me een hoop rekenwerk bij het maken van de rapporten. Gelukkig zijn we nu zo ver dat het hele rapport digitaal wordt. Dus alles invoeren en de uitprinten. Dat is een stuk sneller dan zelf rekenen en schrijven. Tenminste, als je een beetje typevaardig bent.
Leer goed typen:
Alles wordt digitaal, leer dus snel typen! Ik heb geen cursus gehad, maar door het veel te doen krijg je het toch onder de knie, al is het met de verkeerde vingers op de verkeerde toetsen.
Verder:
- Werk met wiki's
- Zet zorgleerlingen achter programma's als ambrasoft en de methodegebonden software. Deze programma's zijn zelfsturend, houden het niveau van de leerlingen bij en het werkt motiverend voor de leerlingen
- Laat zwakke schrijvers de verwerking op de computer maken. Scheelt een hoop gepuzzel om te lezen wat er staat en de leerling kom je ook wat tegemoet.
- Ook de hoogvliegers kunnen hun ei kwijt op de computer. Denk aan de honderden webkwesties, webpaden, piekerpaden, enz. Daarnaast zijn er ook websites als Acadin.nl al moet je daar wel wat meer tijd in steken. De leerlingen verdiepen en jij hebt meer tijd om de zwakke broeders te helpen.
- Alle stof die geautomatiseerd moet worden kan het beste door een computer worden gedaan. Deze programma's zijn zelfregulerend. Ook de spellingproblemen AU/ OU, EI/ IJ enz. kunnen het beste op de computer verwerkt worden.
- Maar een Yurls pagina aan met de belangrijkste websites per vakgebied. Zo zorg je er automatisch voor dat kinderen niet gaan struinen op internet maar uit een aantal websites kunnen kiezen.
- er zijn nog veel meer voorbeelden te bedenken...
Maar vergeet vooral niet; de leraar is de allerbelangrijkste schakel in het geheel! Bij hem/ haar valt of staat het onderwijs!

1 opmerking:

  1. Als je dit zo leest begrijp ik niet waarom iedereen zo moeilijk doet. Het kan allemaal al, dus waarom niet? Mooi! Mijn idee!:-)

    BeantwoordenVerwijderen