Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

donderdag 6 januari 2011

Child driven education

Dit is de titel van een TEDtalk waar Sugata Mitra de spreker was. Samengevat; als eerste stap; zet een computer neer en kinderen (die nog nooit naar school zijn geweest en geen woord Engels spreken) leren van alles en nog wat vanzelf. Vervolgens; geef de kinderen een thema zoals biotechnologie en kinderen zullen zich de stof eigen maken met behulp van een computer. Als laatste, stel Italiaabnse kinderen een vraag in het Engels en ze vinden binnen 20 minuten het antwoord. Dus zelfs wanneer er een taalbarrière is werkt deze vorm van 'onderwijs'. En het mooie van alles, er komt geen leraar aan te pas!

Als leraar is je eerste reactie; "He! Wij waren toch het belangrijkst?!" Vervolgens kan ik een deel van de resultaten relativeren door te stellen dat het leerrendement zeker aanwezig is, maar dat dit rendement niet van tevoren vastligt. Oftewel hetgeen ze leren doet er niet toe, als ze maar iets leren. Als ik met die instelling op school verschijn ben ik denk ik heel snel weer vertrokken. Toch merk ik dat ik ook dit soort onderwijs geef wat betreft biologie.



We hebben helaas (of gelukkig??) een hele slechte methode biologie dus er moet op een andere manier aan de doelen van biologie gewerkt worden. Ik stelde de kinderen de vraag wat ze allemaal met biologie gedaan hebben, het antwoord; niets. Oke, er was dus werk aan de winkel. Het eerste dat ik gedaan heb ik een webkwestie over koraal. Daar kwamen mooie werkstukken uit, echter was dit wel een voorgekauwde opdracht. Als tweede heb ik de kinderen een filmpje laten zien van Klokhuis dat ging over fotosynthese. Het interessante van dit filmpje was dat er meer vragen dan antwoorden waren aan het einde van het filmpje. Dat was mijn instructie...

Wat gebeurt er dus; kinderen hebben een vraag en moeten die oplossen, ze mogen van alles gebruik maken en krijgen er een bepaald aantal weken de tijd voor. De resultaten mogen ze in allerlei vormen aanleveren als er maar een feitelijk antwoord kwam.

De resultaten; een groepje had een werkstuk gemaakt over het ontstaan van het heelal. De kinderen waren allemaal niet zo verzot op presenteren voor de klas, dus een werkstuk ligt voor de hand. Op deze manier kom je ook nog eens toe aan talentontwikkeling... Ohja, Child Driver Education.
Een tweede groep heeft een film gemaakt, een soort klokhuis- achtige documentaire over een aantal vragen over het heelal. Die kinderen hebben dus niet alleen de vragen moeten beantwoorden,ze hebben ook nog een heel aantal andere vaardigheden onder de knie gekregen, zoals een script schrijven en werken met een camera.
Andere groepen hebben presentaties gemaakt met prezi (powerpoint? wat is dat?). Deze kinderen hebben zichzelf vragen gesteld over evolutie, de uiteindelijke vernietiging van de mensheid en hoe het kan dat de blaadjes van kleur veranderen in de herfst (weet u het al).
Tevens zijn er groepen die collages hebben gemaakt over de kringloop van O2 naar CO2 en weer naar O2. Een mooi voorbeeld van een vraag die mij ook lange tijd heeft dwarsgezeten; hoe komt het dat de lucht blauw is?

Kortom; dit type onderwijs werkt! Ze hebben alles helemaal zelf gedaan, zonder interventie van mij. Dus, enthousiaste kinderen, meer tijd voor zorgleerlingen en een zeer hoog leerrendement. Ook hier geldt, niet het van tevoren vastgelegde leerrendement, dat moet je loslaten. Maar als je mij de vraag stelt wat belangrijker is; de kennis die er geleerd is of hoe deze verworven is dan kun je het antwoord wel raden. Tevens kom je de kinderen tegemoet, ze mogen zelf bepalen wat ze willen onderzoeken en hoe ze jouw willen laten zien dat ze de kennis vergaard hebben. Ook komt er een heel brok mediawijsheid aan te pas en moeten de kinderen samenwerken. Ik stel voor dat we zaakvakken meer in deze vorm gieten. Daarbij stel ik ook voor dat vakken als rekenen, spelling, taal, schrijven, woordbenoemen, zinsontleden, enz, enz door computerprogramma's wordt gegeven. Leerlingen werken op hun eigen niveau en de leraar houdt tijd over voor zorgleerlingen. Oftewel; child driven education! Kijk naar de kinderen! Voor degene die geïnteresseerd zijn in de TEDtalk : Klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten