Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

dinsdag 4 januari 2011

ELO in het basisonderwijs

Het werken met een Elektronische Leer Omgeving is handig! Je kan er veel mee en het spaart je tijd. Maar wat is er allemaal op de markt en hoe werkt het? Ik heb ervaring met Moodle, N@tschool, mijnklas.net en heb op de Ipon basisonline even kort gezien.


Wat het eerste opvalt is dat er in het basisonderwijs weinig gewerkt wordt met de ELO. De redenen liggen denk ik voor de hand; te weinig kennis, te weinig zicht op de voordelen en teveel kosten. Er moet worden geïnvesteerd in het leren werken met de ELO en dat heeft op het basisonderwijs geen prioriteit. Ten tweede valt het me op dat leerlingen (groep 8 in dit geval) het werken met een ELO zeer snel onder de knie hebben. Sterker nog, ze komen met meer mogelijkheden dan ik van tevoren had gezien. Ze gaan er snel mee aan het werk en maken zich de omgeving eigen.
Een ELO kent vaak drie soorten gebruikers; de beheerder, de leraar en de leerling. De beheerder beheert de ELO en kan aan alle facetten van de ELO werken. De leraar kan werkbladen maken en toevoegen, toetsen toevoegen, de agenda van de ELO bijwerken en, natuurlijk, de vorderingen van de leerlingen bijhouden. De leerlingen kunnen al het werk dat de leraar op de ELOx zet maken. Vaak is er daarnaast de mogelijkheid onderling te chatten of de leraar een vraag te sturen. Er zijn per ELO nog meer verschillende soorten functionaliteiten die per ELO kunnen verschillen. De vergelijking die ik maak; denk aan een klaslokaal, maar dan digitaal. Wat is er allemaal in een klaslokaal? Dat is ook te vinden op de ELO.


De ELO's op een rijtje:
Moodle is open source, freeware, je kan het downloaden en implementeren. Er zijn echter een aantal randvoorwaarden waar een basisschool vaak niet aan voldoet. Een daarvan is dat Moodle geinstalleerd moet worden op een webserver. Daarnaast is er, naar mijn idee, behoorlijk wat technische kennis nodig om Moodle draaiend te krijgen en te houden. Als het eenmaal werkt spaart het wel een hoop tijd en geld uit.

N@Tschool is een ELO die z'n pijlen meer richt op het voortgezet onderwijs en verder. De studie wordt door de leerling/ student zelf bijgehouden. Het is een verzamelplek van al het gemaakte werk. De leraar kan dat werk nakijken en beoordelen. Ook kunnen er notities bij het werk van de leerling/ student gemaakt worden. Deze ELO kost geld en is, naar mijn idee, niet geschikt voor het basisonderwijs.

Basisonline heb ik gezien op de IPON. Deze ELO sprak mij zeer aan. De schijnbaar simpele en doeltreffende omgeving. De icoontjes en menuknoppen die voor zich spreken zorgen voor een duidelijke opbouw. Zeker voor basisschool leerlingen is deze ELO zeer geschikt. Nadeel is wel dat je voor deze ELO moet betalen.

Mijnklas.net is de ELO waar ik momenteel mee werk. Deze omgeving, gemaakt door Timon Bos, is gratis. Het heeft alle functionaliteiten die je van een ELO mag verwachten en meer! Het zelf maken van werkbladen is een peuleschil en het controleren van de gemaakte werkbladen scheelt een hoop nakijkwerk. Ik vind het knap dat deze ELO nog steeds gratis is en dat ik er nog zo weinig over gehoord heb. Ik kan iedereen aanraden een kijkje te nemen op mijnklas.net.

Mijnklas.net heeft voor mij de meerwaarde van de ELO laten zien. Echter, er is meer dan deze omgeving. Ik verwacht dat ook het basisonderwijs niet lang meer zal wachten met de overstap naar een ELO. Zeker wanneer er meer en meer laptops in de klas komen zal het werken met een ELO onvermijdelijk worden. De vraag is; sluit je je ogen, of ga je nu al onderzoeken wat er mogelijk is zodat de overstap naar het echte werk wat vergemakkelijkt wordt? En geloof me, het gaat gebeuren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten