Welkom!

Welkom!
Mijn naam is Wytze Niezen en dit is mijn blog over ICT en Onderwijs. Ik werk sinds 2006 in het basisonderwijs. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd aan de Ipabo te Alkmaar. Mijn interesse voor ICT en onderwijs is in de jaren op de Pabo ontstaan.
ICT heeft de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Met deze blog probeer ik de ontwikkelingen op ICT gebied voor mijzelf bij te houden. Bloggen werkt rustgevend, het zet mijn gedachten weer op een rij.
Momenteel werk ik in Singapore op de Hollandse School Limited. Een ontzettend insiperende omgeving, ook vanwege de hoeveelheid aan internationale scholen die ik kan bezoeken.

dinsdag 11 januari 2011

Digitaliseren van onderwijs

Oké, er zitten veel leerlingen in je klas en als leraar wil je al die leerlingen op hun eigen niveau aanspreken opdat ze zich verder kunnen ontwikkelen. Zoals Prem al eens heeft laten zien, leerlingen kunnen elk gewenst niveau halen, mits ze op de juiste manier begeleid worden. Ik deel die opvatting; ik kan van iedere leerling een VWO leerling maken, de uitzonderingen daar gelaten. Dat is natuurlijk een gevaarlijke uitspraak, maar stel je voor dat je leerlingen de hele dag 1 op 1 kan begeleiden, dan kan zo'n missie toch bijna niet falen?

Hoe kan het dan dat vandaag de dag zoveel leerlingen lijken te falen in het onderwijs. Helaas ben ik zelf onderdeel van dat systeem en vind ik het erg om te zien dat zoveel kinderen hun potentie niet waar kunnen maken. Als basisschool moet je teveel, dat is duidelijk, met dat feit kun je twee dingen doen. Je zorgt ervoor dat je minder hoeft te doen door de, volgens jou, minst belangrijkste vakken/ bezigheden te laten vallen. Je besteedt bijvoorbeeld minder tijd aan 'administratieve rompslomp'.  Of je vindt een manier om in het huidige systeem meer tijd te maken voor onderwijsinhoudelijke zaken. De meest voor de hand liggende punten om tijd vrij te maken zijn momenteel; minder vergaderen, minder vieringen, minder excursies en minder gesprekken. Toch ligt daar, naar mijn idee, niet de winst.

Naar mijn idee kun je makkelijk tijd vrij maken in een aantal vakgebieden en in een deel van je administratie. Zo denk ik dat alle stof die geautomatiseerd moet worden om te beklijven ook zo moet worden aangeboden. Vooral met spelling en rekenen is er veel stof die de computer kan overnemen. Laten we onszelf dan niet te belangrijk maken en die stap ook zetten. Zelfsturende programma's zijn makkelijk te maken en zijn er al genoeg van op de markt. Met een instaptoets wordt bepaald op welk niveau de leerling instroomt. Al het gemaakte werk wordt automatisch nagekeken en de computer bepaald of de leerling verder kan. Ook met spelling kan dit worden toegepast. Als dit systeem nog verder wordt uitgebreid kunnen er instructie- momenten bijkomen. Daarbij kan de leerling de keus maken tussen uitleg horen, uitleg zien, uitleg lezen of een combinatie van die drie, net wat de leerling het prettigst vindt. Op deze manier kan ook de lastigere reken- en spellingstof worden aangeboden. De mogelijkheid bestaat om foto- en videomateriaal in te voegen of zelfs met augmented reality te werken. Er worden toets -momenten geplaatst die ook weer volledig automatisch worden nagekeken en geregistreerd. Als dit alles ook nog eens in 'the cloud' plaatsvindt zijn we niet eens meer tijd en plaats afhankelijk voor ons onderwijs. In dit systeem kan ook taal- en lees onderwijs worden toegevoegd. De voordelen zijn natuurlijk dat leerlingen op hun eigen niveau werken en dat ze niet meer afhankelijk zijn van mij. 

Alle kinderen van mijn klas kunnen in dit systeem geheel zelfstandig aan het werk met een aantal vakgebieden. Ik hou, tijdens deze momenten van zelfstandig werken achter de computer, tijd over om kinderen 1 op 1 of in groepen te begeleiden. Op deze momenten heb ik tijd voor zorgleerlingen op allerlei vakgebieden. Sterker nog, op deze manier kan ik niet meer spreken van zorgleerlingen. Leerlingen werken op hun eigen niveau en daar moet ik bij aansluiten. Geweldig! Ik heb geen zorgleerlingen meer...

Door je zelfsturende systeem te koppelen aan je administratie kom je vanzelf op de tijdwinst qua 'administratieve rompslomp'. Stel je voor dat automatisch gesignaleerd wordt bij welke vakken de leerling de doelstellingen niet haalt. Dat scheelt al tijd! Pakt het systeem het vanaf daar ook zelf op dan scheelt dat helemaal tijd. Uiteindelijk kan je er ook voor kiezen om de stof zelf nog eens uit te leggen. Het is een flexibel systeem dat los staat van het huidige onderwijs, dat maakt het misschien wat lastig voor te stellen. 

We proberen het toch; een klas vol laptops/ ipads, noem het maar op. Kinderen die binnenkomen en de eerste twee uur achter de computer les krijgen. Gedoseerd naar hun wensen/ behoeften. De computer bepaald; welke vakken, hoe lang, welke stof, wanneer een toets, even de leerkracht informeren over leerling A, even de toetsgegevens doorgeven van leerling B, leerling C moet een stapje terug in het systeem, lleerling D krijgt uitleg over breuken en procenten, video materiaal wordt klaargezet, tekst en uitleg staan klaar, de leerling kan middels de gegeven antwoorden zelf aangeven of de stof begrepen is, de computer speelt daar weer op in, enz enz. Als dit systeem werkt dan scheelt dat voor de leraar een hoop tijd en ik denk dat je allemaal blije leerlingen hebt. Laatst las ik over een mooi beloningssysteem, de avatar van elke leerling. Dus; toets gehaald, 5 minuten met je avatar, je hebt nieuwe kleding vrij gespeeld en je kan je kamer inrichten. Of je speelt tegen een klasgenoot een spel. Uiteindelijk is het een grote game geworden. Misschien is het beeld dat ik schets onrealistisch of niet wenselijk. Ik geef de mogelijkheden aan. De techniek en de middelen zijn er. Het systeem/ programma nog niet, maar dat kan ontwikkeld worden met een team van onderwijskundigen, programmeurs en designers. 

Dit is een deel van je onderwijs dat op deze manier aangeboden kan worden; taal, spelling, lezen, rekenen, begrijpend lezen. De wereldoriëntatie is 'echt' onderwijs en mag niet gedigitaliseerd worden. Alles wat buiten en in de omgeving kan dat moet ook buiten en in de omgeving, al lijkt me dat onderwijs een stuk lastiger om aan te pakken aangezien dat wel tijd en plaats afhankelijk is. Tevens kan dan de, op de computer geleerde stof, betekenisvol terugkomen.

Kijk eens op Squla.nl of rekentuin.nl voor programma's die hier op lijken.

3 opmerkingen:

  1. Iets genuanceerder zou niet gek zijn. Ik hoor kinderen op school zeggen: ik hoef niet op de computer hoor; ik computer thuis al genoeg.

    Goed onderwijs zit volgens mij uiteindelijk in de relatie tussen leerling en leraar. Ik ben er niet zo zeker van dat de computer daartussen altijd beter is...

    Daarbij ken ik in mijn lespraktijk (achterstandswijk, veel anderstalige kinderen, veel tijd voor remedial teaching buiten de klas) veel gevallen waarin het 1 op 1 werken met leerlingen niet oplevert wat jij schetst.

    Neemt niet weg dat ik enthousiast ben over het voorbeeld van rekentuin dat jij noemt. Ik hoorde dat ze ook bezig zijn met een eenzelfde systeem voor spelling en topografie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie. Ik stel dat erg op prijs!
    Uiteraard schets ik een extreem beeld. En net als jij deel ik de mening dat de relatie tussen de leraar en de leerling het belangrijkst is. Ik moet de leerling zien te motiveren, coachen, begeleiden en onderwijzen. Neemt niet weg dat er wel vakken zijn die de computer beter kan overnemen. Als ik het goed begrepen heb is al wetenschappelijk onderbouwd dat RT buiten de klas nauwelijks tot geen effect heeft. En ik denk dat je het met me eens bent dat er op deze manier meer tegemoet gekomen wordt aan het niveau van de leerlingen. Denk aan de zwakke en de sterke leerlingen. Zeker als je aangeeft dat je teveel zorgleerlingen hebt lijkt dit me juist een oplossing om met zoveel verschillende niveaus om te gaan. En wie weet draaien leerlingen het juist om; ik hoef thuis niet meer op de computer, want ik zit op school al zoveel op de computer.
    Wat ik probeer te laten zien is dat het huidige systeem teveel faalt, daar stel ik een ander extreem idee tegenover. Ik probeer je niet te overtuigen, maar probeer je een kijkje te geven in mijn denkwereld, doe er je voordeel mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beneficial info and excellent design you got here! I want to thank you for sharing your ideas and putting the time into the stuff you publish! Great work!

    cheap nolvadex

    BeantwoordenVerwijderen